PCB Säritamine
#1
Oskab keegi öelda, kas E27 sokliga UV lambid, näiteks see, sobivad PCB säritamiseks, hetkel väga suuri plaati pole vaja teha (mingi 100x100 ehk), niiet ehk valgustab piisavalt ühtlaselt. Või on vaja säritamiseks kalki UV-d?
Vasta
#2
O-poe kirjeldusest ei saa midagi aru, andmeid pole. Ise kasutan Megaluumenist ostetud 300W lampi.Kaugus plaadist 30 cm, säriaeg 3m. Lamp tahab 1m soojeneda, siis muutub toon silmanähtavalt sinakamaks ja siis alustan säritamist(Enne on plaat kaetud).
2-poolse puhul tuleb lampi 3m jahutada, alles siis lülitub uuesti sisse.
Vasta
#3
Paraku minu ja Megaluumeni vahel on u. 200km eestimaad. Oskad sa midagi täpsemat öelda selle lambi kohta, mida sa kasutad, äkki on ka kusagil lähemal see saadaval.
Vasta
#4
Hm...mis ma oskan öelda. Tegu on 300W UV-lambiga. Kooniline peegliga korpus, pealt matjas. Püüan homme või esmaspäeval balloonilt tootja nime või margi välja lugeda.
Põhiline on võimsus (300W) ja et tegu UV-lambiga. Muu pole (arvatavasti) just ülitähtis.
Esimene konkreetse plaadimaterjali ja lambi proov tuleks teha: võtad mingi riba ja hakkab katet iga minuti tagant vähemaks tõmbama, jäävad n, n-1...,2,1 m säriajaga fragmendid millede hulgast valid parima. Säritusaeg varieerub plaadi partiide puhul 1..2 minuti piires (niipalju kui olen proovinud).

PS, Pole üldse kindel, kas Megaluumen seda lampi enam müüb. Enda oma ostsin juba >5a tagasi.
Vasta
#5
PCB säritamiseks sobib lühikese lainepikkusega ( 253um) lamp, mida leiab desinfitseerimisseadmetes. Mina ostsin aastaid tagasi samaks otstarbeks Effexist ( loodetavasti saad tellida oma lähimasse eletritarvete poodi ) TL8 lambid: http://www.effex.ee/index.php?pg=1&pgr=18&sgr=29&id=143
kasutada tuleb seda nagu tavalist päevavalgustoru.
Ööklubides kasutatav nn blacklight UV lamp PCB-le ei toimi.
Vasta
#6
Raivo ma vaidleks vastu, ma teen juba aastaid blacklight lambiga, toimib. Tootja speksi järgi on vägagi õiges lainepikkuses. See puhas elavhõbe lamp pigem võib probleeme põhjustada sest seal spekti jooni mis väga lühikese lainepikkusega ja need võivad lõhkuda keemilisi sidemeid mis ei ole mõeldud normaalselt lagunema. Tulemus võib olla ettearvamatu.
Juhin tähelepanu et säristamisel kile kinni surumiseks mõeldud klaas on väga tähtis. Igal klaasil on säristus aeg erinev. Isegi kui läbimõõt sama. Lisaks mõni klaas neelab UV-d eriti tugevalt ja säri aeg võib väga pikk olla.
Vasta
#7
Kindlasti on probleemiks nr 1 valguse ühtlus. Seega ei tohiks paljast toru kasutada, vaid koos tagumise suunava reflektoriga ning samuti peaks see plaadist kaugemal olema et vähendada ebaühtlust.

Silmade kaitse on ka oluline - UV on agressiivne, pärast silmad ja pea valutab.

Ja veel: UV lakk tasuks esialgu kõrvale jätta ning kasutada eelkaetud plaate - muidu on sul ebaühtlane lakk ning potensiaalselt ebaühtlane valgustus, lähed hulluks Smile Hiljem võid katsetada lakiga, kuid minu arvates ei tasu see rahaline kokkuhoid ära.
Vasta
#8
Tõsi, see purgis UV laki peale kandmine on omaette oskus, odavam ja lihtsam on osta kaetud plaat. UV ühtlus on tõesti tähtis. Endal ehitatud seade vanast scannerist. UV lampideks on 8W bloaclight torud mida tüürib paraleelselt spets omatehtud kontroller. Kontroller tundus mulle lihtsam. Tava kasutaja võib võtta koos kontrolleritega ja kasutada pikki 60W lampe ja poe elektroonilisi balaste. Nii ei lähe kontrollereid palju. Võtme komponent on aga teha valgus laminaarseks. Eestis on kärgplastiku hankimine peavalu.
Ma ostsin novaluxist 8 pakki joogikõrsi. Võtsi kuuma traadi 3 kruvi vahele laua peale. Lõikasin 3cm tükid kõrtest. Peale seda ladusin kiirelt robustselt tehtud puit raami mis umbes 1,5-2cm liistudest. Laduma peab tihedalt Kuuma traadiga eemaldasin yhe 1cm kogu pakilt. Siis eemaldasin raami ja lasin traati veelkord allapoole ja eemaldasin jälle 1cm. Teiskordselt tegemisel tähis et keskelt yles ei tõuseks kuna kogu paki lõikamisel sulavad liite kohad kokku.
Saadud tykk kus mõlemalt poolt koos katsin grafiitlakiga ja nagu poe kaup.
umbes 3h nokitsemist aga ma polnud nõus 200 euri +tolli jama välja käima et väljamaalt tellida. Valguse laminaatori asukoht on katseline. Liiga lähendal plaadile saad mustri sellest filtrist. Liiga lähedal lambile saad mustri lampidest. Mul oli optimaalne umbes 2cm klaasist ja 1cm lampidest. Aga suurte lampidega distans teine.
Ja veel. Ilmuti teha alati uus või hoida hästi suletud konteineris ning avada ainult välja valamiseks. Samuti ilmuti temp +-1C. Vastasel korral ilmuti reageerib õhuga ja tulemus suvaline. Ilmuti vannile peale valmistamist ka kohe kaan peale. Vannideks sobib poest polyetyleenist toidu hoidmis karbid.
Trykkplaadid ka aeguvad seega max aasta hoida laos. Veel tuleb silmas pidada et eri tootjate plaatidel erinev säristus aeg. Samuti kõigub see veidi partiiti.
Oomipoe seda DP50 ilmutit tuleb veidi rohkem panna kui pakil kirjas umbes 1,5x. Eriti just "Bungard" tootja puhul. Viimane on suhteliselt hea, partiiti pole erinevusi märganud.
Veel 1 ohtlik asi. Kvartslambi puhul hoida atsetoon ja lahustid eemale. Tekkiv osoon oksüdeerib need peroksiidideks. Sama teema söövitamisel, EI SEGA lahusti ja vesinikperoksiidi jääke. Tekkiv sade on VÄGA puutetundlik lõhkeaine, imeväikesed(1mg) kogused juba purustavad anumaid.
Vasta
#9
Trükikodades oli selline suur klaaskapp kus nad oma A0, A1, A2 (?)
trükiplaate valgustavad ja söövitavad. Vast oleks kasulik pilk peale visata.

Minu arust oli seal üleval mitu pikka toru. Klaasid olid ümber, et UV silmi ei mõjutaks.
Ilmutusvannid on neil ka olemas. Vast annab isegi mõneks korraks kaubale saada.

Nende mõistes trükkplaat on valgustundlik alumiinium või terasplaat.
Aga kui suuri kaetud trükkplaate elektroonika jaoks lihtsamal moel kätte võib saada?
Sellist õhukest (max 0,5 mm) ja kahepoolset.
Vasta
#10
Ilmuti kogemustest niipalju, et minul hästi ei õnnestunude NaOH lahusega, parema tulemuse andis ELFA ilmuti - selles on natuke mingeid stabilisaatoreid ja katalüsaatoreid. Ilmuti raisk on üpris tundlik ja kriitiline lahus, poolilmutatud plaat on õudus kuubis söövitamisel.
Vasta


Alamfoorumi hüpe:


Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne