04-12-2009, 12:03 PM
Valemile viidata kahjuks ei oska, olen näinud töötavana ja teinud mõõdistusi paari eksemplari juures, mõlemad toimivad lahendused olid toodud Soomest Jalasjärvilt. Ühel lahendusel on kasutatud 4,5kW 945p/min Bulgaaria 2t. töstejõuga telfri mootorit, mootoris midagi ringi ehitatud polnud, mähised olid tehase originaalis. Üks külamees, kes Soomes töötab tõi paar sellist värgeldust koos 59.a Fordson Super Major traktoriga kaasa. Hakkas siis seda nn. generaatorit kodus käitama, tulemus oli null, ei tööta, siis kutsus mind, mõõtsin pinget väljundis, mingi 2-3V AC, 950p/min juures, lisasin iga faasi kohta koormuse, siis oli pinge väätus praktiliselt null. Vaatasime, et pettus, võtsime mootori laiali, täiesti tavaline asünkroonmootor, ei midagi enamat, tavaline lühisrootor, ei mingeid magneteid kuskil...
Siis hakkasin elektrikilpi uurima seestpoolt, eraldi metallkambri seest avastasin 6 kondekat 20uF+ 10uF 450V (Bosch õlikonded) ja ühe lisa el. ahela nupplüliti, ühe relee, paari dioodi ja aku klemmidega. Sai pandud siis sinna kohale tavaline 12V 7Ah aku, vajutades start nuppu, toimus mähises hetkeline ergutus ja selle tulemusena rootori magnetiseerumine, koheselt hakkas mootor tootma elektrit, pinge oli 950p/min juures väljundklemmi ja nullpunkti vahel 224V, sagedus 51Hz, ossi kaasas polnud kahjuks, seega täpset siinuse kuju ei tea. Sarnane mootor vedeleb mul töökojas juba tükk aega ühel katsetusstendil, vaja veel paar jullat treida (sobitusmuhv) aga treipingil pakid juba enam kui kuu puruks, kui õnnestub uued saada, saab katset jätkata. Tahan koostada kondekate mahtuvuse tabeli vastavalt mootori näitajate omale. Nagu ma aru saan, on kondesaatori mahtuvus kogu asja juures väga olulise tähtsusega, seega ainult katse- ekse meetodil õiget tulemust ei saa. Sama asünkroonmootori lahendust kasutavad ka paljud väikesed hüdroelektri jaamad, asünkroonmootor on ühendatud läbi kaitselülituste otse võrku, kui mootori sünkroonkiirus ületatakse, hakkab see võrku elektrit juurde tootma, mõõna ajal on muidugi soovitav, et mootor automaatselt ennast el. võrgust välja lüliks, muidu töötab vaid tavalise mootorina ja tarbib elektrit.
Teema juurde tagasi tulles, oleks seda erilahendust vaja hakata analüüsima rohkem ja vastavaid erinevaid teooriaid läbi töötama, see foorum on selleks just õige koht.
Tehnilist baasi on virnade kaupa, nii erinevaid sobilikke mootoreid, kui ka kondensaatorerid. Nimetatakse sellist lahendust ju põhjanaabrite juures "vaesemehe generaator", mida ta kahtlemata ka on. Imestan vaid seda, et omalajal elektriku õppel kutsekas ei mainitud sellist lahendust kordagi...
Siis hakkasin elektrikilpi uurima seestpoolt, eraldi metallkambri seest avastasin 6 kondekat 20uF+ 10uF 450V (Bosch õlikonded) ja ühe lisa el. ahela nupplüliti, ühe relee, paari dioodi ja aku klemmidega. Sai pandud siis sinna kohale tavaline 12V 7Ah aku, vajutades start nuppu, toimus mähises hetkeline ergutus ja selle tulemusena rootori magnetiseerumine, koheselt hakkas mootor tootma elektrit, pinge oli 950p/min juures väljundklemmi ja nullpunkti vahel 224V, sagedus 51Hz, ossi kaasas polnud kahjuks, seega täpset siinuse kuju ei tea. Sarnane mootor vedeleb mul töökojas juba tükk aega ühel katsetusstendil, vaja veel paar jullat treida (sobitusmuhv) aga treipingil pakid juba enam kui kuu puruks, kui õnnestub uued saada, saab katset jätkata. Tahan koostada kondekate mahtuvuse tabeli vastavalt mootori näitajate omale. Nagu ma aru saan, on kondesaatori mahtuvus kogu asja juures väga olulise tähtsusega, seega ainult katse- ekse meetodil õiget tulemust ei saa. Sama asünkroonmootori lahendust kasutavad ka paljud väikesed hüdroelektri jaamad, asünkroonmootor on ühendatud läbi kaitselülituste otse võrku, kui mootori sünkroonkiirus ületatakse, hakkab see võrku elektrit juurde tootma, mõõna ajal on muidugi soovitav, et mootor automaatselt ennast el. võrgust välja lüliks, muidu töötab vaid tavalise mootorina ja tarbib elektrit.
Teema juurde tagasi tulles, oleks seda erilahendust vaja hakata analüüsima rohkem ja vastavaid erinevaid teooriaid läbi töötama, see foorum on selleks just õige koht.
Tehnilist baasi on virnade kaupa, nii erinevaid sobilikke mootoreid, kui ka kondensaatorerid. Nimetatakse sellist lahendust ju põhjanaabrite juures "vaesemehe generaator", mida ta kahtlemata ka on. Imestan vaid seda, et omalajal elektriku õppel kutsekas ei mainitud sellist lahendust kordagi...