kuidas need fetid ikkagi käituvad?
#1
Katsetan PIC-i taga erinevate mootorite juhtimist. Kuna mootori toitepingena kasutan sama 5V mida PIC saab, ja olen muidu ka loomult laisk Smile , siis jätsin draiveri vahelt ära ja tüürin otse kivi väljundiga gatet. See toimib ilusti (st transs avaneb-sulgub nagu peab), kui transiks on IRF510. Aga tahtsin brushlessi kallale minna, kuhu neid transse kulub vähe rohkem, ning võtsin BS250/BS170 vastavalt siis high-side ja low-side lülititeks. Aga need tõprad jäävad 5V peale kuskile poolde vinna. Kas ainuke variant on mingi avatud kollektoriga puhver vahele panna? Mis parameeter see selline on, mida fetil jälgida, mis näitab kas 5V on piisav tema küllastusse ajamiseks?

Kahtlesin, kas õige koht on siin või algajate teemas, aga kuna seal paistis rohkem füüsika-matemaatika, siis ikkagi siia.
Vasta
#2
5V on piisav nn. logic level feti jaoks, vaata datasheeti. Poolde vinna ei jää midagi, kuid kui ei ole sobilik fet, siis on takistus suur.
Üldiselt, kui sul ei ole just 100W+ võimsused, peaks õige transivalik probleemi lahendama. Ning, üks asi veel - FETi sisemine diood ei ole mingi diood vaid pigem paras värdjas (kui just eraldi pole märgitud, et sisaldab kvaliteetset lisadioodi, nt FETky), alati peaksid kasutama lisa-Schottkyt (kui toitepinge on alla 100V).

Kui kasutad poolsilda, siis peaksid alumist ja ülemist transsi eraldi juhtima. Muidu tekib poole peal läbijuhtivus - alumine pole veel päris kinni ja ülemine on juba natuke lahti. Selle vältimiseks peab jätma väikese dead-time kahe juhtimpulsi vahele. Muidu saad huvitavaid tulemusi.
Vasta
#3
(21-02-2010, 05:34 PM)KaruTEC Kirjutas: 5V on piisav nn. logic level feti jaoks, vaata datasheeti.
Selline märkus datasheedis peaks asja ära ajama?
"The high input impedance allows these
types to be operated directly from integrated circuits"
Edit: ilmselt mitte, see on teine teema.
Samas ei ole sellist märkust ka IRF510 datasheedil. Okei, N-channeli võtakski näiteks selle IRF510, see tundub toimivat. Aga mida ma P-kanaliga transiks võiks valida, eriti tore oleks, kui seda kohalikust poest ka saaks ja ei maksaks palju. Plaan siis ringi ajada cdromi brushless mootorit, mähise alalisvoolutakistus 1.5Ohm, ehk siis stallides maksimaalselt üle 3A voolu.

(21-02-2010, 05:34 PM)KaruTEC Kirjutas: Kui kasutad poolsilda, siis peaksid alumist ja ülemist transsi eraldi juhtima. Muidu tekib poole peal läbijuhtivus - alumine pole veel päris kinni ja ülemine on juba natuke lahti. Selle vältimiseks peab jätma väikese dead-time kahe juhtimpulsi vahele. Muidu saad huvitavaid tulemusi.
Selle featuuriga ma olen tuttav jah, õnneks küll esialgu ainult teoreetiliselt. Sealt veel edasi on "toiteploki testimise rezhiim", kui programmivigade tõttu mõlemad transid lahti teed korraga Smile
Vasta
#4
Kaks asja, mida mina tavaliselt järgin on Gate-Source voltage graafik ja Rds(on) väärtus. G-S ütleb ära mis pingega FET tööle hakkab üldse normaalselt (mida väiksem seda parem tavaliselt Logic level FETide puhul). Rds(on) näitab, palju ta soojeneb ja mis pingelang tekib. samuti, mida väiksem, seda parem. tavaliselt millioomides. PWM'ides tasub vaadata ka switching time'i kuid tavaliselt on kõik FETid piisavalt kiired lihtsa PWMi jaoks.

Rain
Vasta
#5
Tänud, tundub, et IRF9540 ajab asja ilusti ära kohalikus laos olevatest asjadest.
Vasta
#6
(22-02-2010, 07:49 PM)redart Kirjutas: Tänud, tundub, et IRF9540 ajab asja ilusti ära kohalikus laos olevatest asjadest.
Ma poleks nii kindel. Otsi ikkagi "logic level controllable" nagu Karu soovitas. FETil on ka sisendmahtuvus jne. Enamik isendeid ilma sellekohase märkuseta tahab tegelikult saada draiverikivi ja +15V kanti pinget paisule.
Google: http://www.google.ee/search?q=logic+leve...=firefox-a annab mõned lingid järelemõtlemiseks ja juppide otsimiseks.
Koperimudelites (pisemates) kasutati IRF7319 transsi: http://www.irf.com/product-info/datashee...rf7319.pdf
Sisaldab 2 transsi ühes kestas aga tahtis VIST ka "eelvõimendi" transse ette.
Säärast mul on kui tahad katsetada.
Vasta
#7
(22-02-2010, 11:13 PM)felch Kirjutas: Ma poleks nii kindel. Otsi ikkagi "logic level controllable" nagu Karu soovitas. FETil on ka sisendmahtuvus jne. Enamik isendeid ilma sellekohase märkuseta tahab tegelikult saada draiverikivi ja +15V kanti pinget paisule.
Google: http://www.google.ee/search?q=logic+leve...=firefox-a annab mõned lingid järelemõtlemiseks ja juppide otsimiseks.
Koperimudelites (pisemates) kasutati IRF7319 transsi: http://www.irf.com/product-info/datashee...rf7319.pdf
Sisaldab 2 transsi ühes kestas aga tahtis VIST ka "eelvõimendi" transse ette.
Säärast mul on kui tahad katsetada.

Ma natuke kaevasin umbes samasuguseid otsinguid mööda, aga ega sealt lihtne polnud jõuda asjadeni, mis ka siin poest saada oleks.
Niisiis otsustasin lihtsamat teed minna ja lähtusin sellest, et IRF510 N-kanaliga transina mul toimib ilusti maketis, juhtisin temaga PWM-is tavalist DC mootorit. Otsisin siis talle võimalikult ilusate ja sarnaste näitajatega P-kanaliga feti kõrvale, mille Vgs graafikul minu vajaminevad amprid ja 5V piisava varuga kohtuksid ja mille Rds oleks väike, ning mis ei maksaks tervet varandust. Selle pagana brushlessi draivimiseks on ju kolme poolsilda vaja, kokku 6 fetti. Need 9540-d saan homme oomipoes letist kätte ja õhtul juba katsetama.
Kui selgub, et asi ilma draiveriteta ei toimi, pole ka hullu, mul wishboardi peal veel ruumi on Smile Perspektiivis oleks nagunii ehk draivereid vaja, et PWM-i ka implementeerida, moduleeriks poolsilla alumisi õlgu sellega. Aga esialgu tahaks lihtsalt bitte bangides mootori liikuma saada.
See irf7319 on päris atraktiivne päris rakenduses, aga wishboardi peale sellises korpuses asja toppida ei ole väga meeldiv.
Vasta
#8
(23-02-2010, 12:34 AM)redart Kirjutas: ... Selle pagana brushlessi draivimiseks on ju kolme poolsilda vaja, kokku 6 fetti....
Aga kui kasutada valmis mudelkopteri kiiruseregulaatorit (ESC) ? 60A on suht tavaline isend. Toide on laiades piirides, juhtimine 1,2ms pulsi kestuse venitamisega, kordussagedus ca 20 ms.
Link kodumaisele poele: http://www.fasthobbies.eu/helikopterite-...2_114.html
Vasta
#9
(23-02-2010, 11:45 AM)felch Kirjutas:
(23-02-2010, 12:34 AM)redart Kirjutas: ... Selle pagana brushlessi draivimiseks on ju kolme poolsilda vaja, kokku 6 fetti....
Aga kui kasutada valmis mudelkopteri kiiruseregulaatorit (ESC) ? 60A on suht tavaline isend. Toide on laiades piirides, juhtimine 1,2ms pulsi kestuse venitamisega, kordussagedus ca 20 ms.
Link kodumaisele poele: http://www.fasthobbies.eu/helikopterite-...2_114.html

Oih, päris kallis hobi see lendamine Smile
Selle raha eest ma saaks juba a) korraliku grammari osta, mille jaoks ma seda erinevate mootorite juhtimist ja värki katsetan, ja b) jääks suurest hulgast avastamisrõõmust ja ämbritest ilma. Fetid on mul igastahes juba taskus, õhtul kodus katsetan, kas lähevad käima 5V pealt.
Edit: IRF9450 töötab. Vähemalt väiksemate vooludega.
Vasta
#10
Näe, ehitavad saadanad...: http://home.versanet.de/~b-konze/
Vasta


Alamfoorumi hüpe:


Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 4 külali(st)ne